5 Mart 2009 Perşembe

Kategorize Sıfatlar

Zor hatırladığım küçük yaşlarımda başladı bu karşı koyuşum...
"Didem değil, abla demelisin.", "Abla diye seslen, o senin büyüğün.", "Büyüklere siz denir!", "Babacım, lütfen de bakalım?!" Bu ve daha bir çok benzerinden oluşan cümleler hala kulaklarımda çınlar. Aklımda hep aynı soru: "Neden? Siz deyince saygımda bir fark mı oluşuyor?"

Kendimce yöntemler geliştirdim ergen çağlarımda, benim yaşımda çocukları olanlara teyze /amca, onlara yakın olanlara abla / abi diyor, arkadaşca gördüklerime ise isim ile hitap ediyordum. Yıllarca bu formül iyi işledi...

Kızım oldu, bana ve eşime isimlerimiz ile hitap ediyor. Bizim anne ve babalarımıza sen diyor. Öğretmenine ismi ile hitap ediyor... Benden daha az mı sayıyor, seviyor çevresini?

Şimdi ben abla / teyze yaşına yaklaştığımda işler yeniden karışmaya başladı. Bulunduğum topluluk yaşca benden küçük olsa da bana ismimle hitap etmeleri konusunda ısrarlıyım. Benden yaşca büyük bir arkadaşıma ise hepsi abla (şaka ile karışık teyze bile) deseler de - o benim arkadaşım: ben ona isminden başka birşey diyemem ki? Benim burdan bakınca, zaten teyze kategorisine girmiyor bile, çocuğu benden çok küçük.

Geçen gün ziyaretine gittiğim bir doktor arkadaşıma çalışanları "Hocam..." diyerek birşeyler sordular. Yıllarca çalıştığım ilaç sektörünün vazgeçilmez hitap şeklidir bu. Özel sekreterliğini yaptığım Professör'e bir kez olsun XX Bey'den farklı birşey demeyen ben, telaş ile doktor arkadaşıma bu konuda ne düşündüğünü sordum. Kendisi de hocam diye hitap edilmekten hoşlanmazmış.

Sosyal ağda birisinin "ne demeli, nasıl yapmalı..." gibi bir sorusuna kendimden çok emin bir şekilde: "bu ortamda herkese sen derim..." gibi yukarıda yazdıklarımı destekleyen bir açıklama yaptım. Gel gör ki bu kişiler ile sadece klavye ve ekran arkasından iletişim kurmuyoruz. 

Blogumda bile başta ısrarlı bir şekilde yazdığım "sen" hitaplı yazıları, çok yakın bir arkadaşımın uyarısı üzerine "siz"e çevirdim...

Yazımın hiç bir yere gitmediğinin farkındayım... 

Beni BEN yapan insanların güzel isimlerine eklenen kategorize sıfatları kullanamam ve kullanmadığımda saygım veya sevgimden kusur ettiğimi sanmalarını düşünmem.

1 yorum:

  1. konu hakkında konuşulanlar: http://friendfeed.com/e/9f233f80-a6d9-ccc3-87b0-3a22e64b6061/Kategorize-S-fatlar/

    YanıtlaSil